Jazda na nartach to nie tylko dowolne zjeżdżanie wzdłuż linii spadku stoku. Wraz z wzrostem umiejętności narciarz-amator nabiera apetytu na więcej. Jest kilka dróg rozwoju: dalsze doskonalenie jazdy dowolnej tylko na stoku, jazda sportowa między bramkami lub jazda poza trasami tzw. freeride
Dobry narciarz po wjechaniu pierwszy raz między tyczki momentalnie się zagubi, a w puchu stanie. Można bardzo dobrze jeździć na trasie, a kiepsko na tyczkach i poza trasami. Tym razem przyjrzymy się jeździe sportowej slalomem.
Jazda na tyczkach wymaga umiejętności skrętu sytuacyjnego, który jest dużą odmianą od dowolnego skręcania wybranym torem jazdy na stoku. Żeby móc rozwijając swoje umiejętności, warto zapisać się na kursy i uczyć się pod okiem fachowców. Niedawno odkryłem taką właśnie szkołę Ski Spa z siedzibą w Warszawie. Jest to rodzinna firma Marcina Kapuścińskiego, który obok szkoły prowadzi także serwis nart z żoną Barbarą i bratem Maciejem. Ich chlubą jest, że nie używają maszyn do ostrzenia nart. Ostrzenie i smarowanie odbywa się tylko ręcznie. Na tym blogu od dawna piszemy, że prawdziwe krawiectwo miarowe też powinno być ręczne. Okazuje się, że ręczne rzemiosło sięga wielu innych dziedzin i świadczy o najwyższej jakości. Dlaczego należy ostrzyć narty ręcznie? Wyjaśnienie tutaj
W konkurencjach narciarstwa alpejskiego wyróżniamy slalom (SL), slalom gigant (GS), super gigant (SG) oraz zjazd (DH). Super gigant oraz zjazd są traktowane, jako dyscypliny szybkościowe. Uprawianie ich przez amatorów jest bardzo niebezpieczne, właśnie ze względu na rozwijanie bardzo dużych prędkości. Zawodowcy potrafią jeździć nawet 150km/h, amatorzy bez problemu mogą jechać nawet 100km/h. Natomiast slalom i slalom gigant to dyscypliny techniczne, które można z powodzeniem uprawiać na poziomie amatorskim przy mniejszych prędkościach. Slalom to królewska dyscyplina dla fanów techniki.
Każdy slalom składa się z bramek otwartych (ustawionych prostopadle do linii spadku stoku), bramek zamkniętych (ustawionych równolegle do linii spadku stoku) oraz układów bramek jak wertikal (3-4 bramki zamknięte ustawione jeden po drugiej) i łokieć. Bramka slalomowa ma 4-6m szerokości i składa się z dwóch tyczek tego samego koloru. Są rozmieszczone na przemian, dwie czerwone, potem niebieskie. Wewnętrzna tyczka (bliższa osi przejazdu) to tzw. tyczka skrętu. Trzeba ją przejechać jak najbliżej.
Slalom nie wybacza błędów i wymaga znakomitej techniki, dynamiki oraz rytmiki. Spóźnienie w skręcie bardzo wybija z rytmu, co w rezultacie może spowodować ominięcie bramki lub, co gorsza, wzięcie tyczki między nogi. To ostatnie grozi wypadkiem. W slalomie zawodnik porusza się krótkim skrętem ciętym równoległym. Używa do tego krótkich nart slalomowych, o małym promieniu skrętu. Obowiązujące minima na długość nart dla zawodników startujących w zawodach to 155 cm dla kobiet i 165 cm dla mężczyzn. Nie ma minimów, jeśli chodzi o promień skrętu.
W fazie skrętu równoległego ciętego nie należy stosować odciążenia NW (Nisko-Wysoko). Cały czas jeździmy na krawędziach, a nie na ślizgach. Skręt równoległy (krótki lub długi) to skręt o ciętym śladzie. Impulsem skrętnym jest zmiana krawędzi, a nie rotacja nóg.
W skręcie równoległym rozpoczynamy go wprowadzając narty na krawędzie poprzez pochylenie kolan. Następnie kontynuujemy skręt dociskając narty do linii spadku stoku. Musimy utrzymywać tułów frontalnie w kierunku zjazdu. Od linii spadku stoku obniżamy nieznacznie pozycje, prowadząc narty na krawędziach. Do tego dochodzą tyczki, który wymagają od nas skrętu sytuacyjnego i sprawa się komplikuje.
Do sportowej jazdy na tyczkach koniecznie są plastykowe gardy oraz ochraniacze. Chronią one golenie, kolana i dłonie podczas kontaktu z tyczką. W trakcie jazdy należy dotykać tyczki, zbijać je dłońmi i uderzać o nie ochraniaczami na goleniach. Bardzo skraca to tor przejazdu. Początkowo dużą trudność sprawiało mi zbijanie tyczek. Czynność ta wymaga świetnej koordynacji ruchowej, bo wykonujesz ją zewnętrzną ręką do skrętu (przeciwną do kierunku skrętu).
Nie byłbym autorem tego bloga, gdybym nie zwrócił uwagi na kolorystkę gard i ochraniaczy. Z miejsca odrzuciłem czarny komplet Cobera, bo za bardzo zlewał się ze spodniami. Sportowcy często jeżdżą w kontrastujących zestawach ochronnych. Jednym z popularniejszych kolorów jest jaskrawy żółty, standardowo używany przez znaną firmę Leki. Ski Spa miało w ofercie jeszcze ochraniacze i gardy od włoskiej Invicty. Miałem do wyboru białe oraz różowe. Niestety okazało się, że nie ma już na stanie różowych gard, więc zostałem przy białym komplecie. Róż mógłby okazać się strzałem w dziesiątkę, a tak mam białą dziewiątkę. W sklepie Ski Spa przykuły moją uwagę błękitno-białe kije Cobera. Nie było wyjścia, musiałem je kupić, zbyt dobrze pasowały do błękitnej kurtki i białych gard.
W slalomie najważniejsze to nie bać się tyczek i przewidywać dwa skręty w przód. Trzymać obniżoną pozycje i prowadzić narty równolegle oraz antycypować ciałem (powyżej kolan) skręt, jeszcze przed zmianą krawędzi. Podstawowy błąd wielu kursantów (w tym mój) to skupianie uwagi na najbliższej tyczce. Zdaniem instruktora Marcina Kapuścińskiego należy jeszcze przed minięciem pierwszej tyczki patrzeć na następną. Nieprzewidywanie kilku skrętów do przodu powoduje, że nagle możemy wypaść z rytmu przy zmianie nachylenia stoku lub mocno podkręconej tyczce.
Dwudniowy kurs slalomu ze Ski Spa uważam za bardzo udany. Wcześniej nie miałem okazji jeździć typowego slalomu. Trenowałem tylko slalom gigant. Instruktor rekreacji nie musi umieć zjeżdżać slalomem, ale instruktor SITN PZN już tak. Wiecie już, gdzie leżą moje ambicje. Jeszcze dużo nauki przede mną, ale jazda sportowa slalomem sprawia ogromną satysfakcję i pozwala odkryć narciarstwo na nowo. Jeśli uważasz, że dobrze jeździsz na nartach…zmierz się z tyczkami!
Fot. Basia Rupala-Kapuścińska
Zdjęcia pochodzą z dwudniowego kursu slalomowego ze Ski Spa w Kluszkowcu
A tak jeździ Mistrz Świata Marcel Hirscher:
[embedplusvideo height=”388″ width=”640″ standard=”http://www.youtube.com/v/mhMImhk0D48?fs=1&hd=1″ vars=”ytid=mhMImhk0D48&width=640&height=388&start=&stop=&rs=w&hd=1&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep3412″ /]