Menu Szukaj Odwiedź mój sklep Zack Roman

Legenda firmy Scabal

Legenda firmy Scabal

Chyba żaden z producentów eleganckich materiałów wełnianych nie cieszy się podobnym do Scabala uznaniem. Z czego ono wynika? (Autor: Roman Zaczkiewicz)

Jak zawsze w przypadku sukcesu jakiejś marki, pewne znaczenie ma wizerunek. Ale działania marketingowe Scabala do niedawna były bardzo skromne. Legendę firmy i jej tkanin zbudowano w inny sposób.

Wybitni klienci

ojciec chrzestny

Podobno nie ma lepszej reklamy niż zadowolony klient. Jest to niewątpliwie prawda, jeśli chodzi o przedsiębiorstwa związane z klasyczną elegancją. Najlepiej, gdy ten zadowolony klient na okładkach gazet i na srebrnym ekranie pokazuje się w ubraniach, których zazdrości mu cały świat.

Co łączy Marolna Brando, Seana Connery’ego, Pierce’a Brosnana, Leonrado DiCaprio, Colina Firtha, Daniela Craiga i Benedicta Cumberbatcha – poza tym, że to świetni aktorzy? Oczywiście Scabal.

Przez lata materiały tej marki można było zobaczyć na najbardziej wpływowych mężczyznach świata. Lista klientów firmy obejmuje prezydentów Stanów Zjednoczonych (Barack Obama, Ronald Reagan), zdobywców Złotej Piłki (Michel Platini, David Beckham, Christiano Ronaldo) i liczne legendy rock and rolla (Mick Jagger, Lionel Ritchie).

W ostatnim czasie firma była szczególnie dumna z uszycia miarowego smokingu dla Benedicta Cumberbatcha, w którym aktor wystąpił w 2015 roku na rozdaniu Oskarów. Ubiór wykonany ręcznie z czystego jedwabiu w kolorze białym zwrócił uwagę niemal wszystkich obserwujących galę.

Firma kieruje ofertę do odbiorców, którzy potrafią docenić najlepsze tkaniny garniturowe na świecie. Ale na czym polega sekret Scabala? Odpowiedzi na to pytanie szukałem we własnych doświadczeniach z produktami firmy i w materiałach dziennikarskich o jej historii i dzisiejszej działalności. A w zeszłym roku odwiedziłem siedzibę główną Scabala w Brukseli.

Międzynarodowy rozmach

Otto Herz i Salvatore Dali
Otto Herz i Salvador Dali

Utalentowany Niemiec, Otto Hertz, który prowadził w Brukseli ceniony sklep z materiałami odzieżowymi, w 1938 roku rozpoczął nowe przedsięwzięcie. Zjednoczył w ten sposób oddalone od siebie manufaktury i kupców, usprawniając ich działalność. Otwarło to drogę do międzynarodowej ekspansji.

Nowe przedsiębiorstwo bazowało wówczas na rzemiośle czterech krajów, stąd jego nazwa – Société Commerciale Anglo Belgo Allemande et Luxembourgeoise (Angielsko-Belgijsko-Niemiecko-Luksemburska Spółka Handlowa). Skrótowiec SCABAL szybko się upowszechnił, jako łatwy do wymówienia i zapamiętania.

Nauka przez osmozę

scabal nożyczki

Otto Hertz uczył się specyfiki handlu tkaninami w sklepie swojego ojca. Zdobytą w ten sposób wiedzę stopniowo przekazywał Johannowi Peterowi Thissenowi, który pracował w Scabalu przez wiele lat. Z tych doświadczeń czerpie Gregor Thissen, syn Johanna Petera, obecny prezes Scabala.

Taka ciągłość w kierownictwie firmy może imponować. Gregor Thissen stwierdził w jednym z wywiadów, że długoterminowa inwestycja firmy w kadrę kierowniczą i cały personel ma bezpośredni wpływ na jakość produktu końcowego. Jak mówił Thissen, rzemieślnicza precyzja i uważność w kontaktach z klientami muszą być przekazywane z pokolenia na pokolenie, bo nie da się ich tak po prostu nauczyć w szkołach i na uczelniach.

Długa tradycja

made in

Scabal symbolicznie wydłużył swoją historię, kupując w 1971 roku tkalnię Bower Roebuck z Yorkshire, wytwarzającą materiały odzieżowe od 1539 roku. Wtedy jej właściciele, zamiast mielić ziarno, zaczęli wykorzystywać młyn w procesie folowania wełny. Wkrótce kupili pierwsze krosna ręczne. Miękka woda rzeki Holme przyczyniła się do powodzenia tamtego przedsięwzięcia i dziś także pomaga firmie Scabal formować materiał.

W 1799 roku zainstalowano w młynie pierwsze krosna mechaniczne – rewolucja industrialna dotarła tym samym do Yorkshire. Proces tkania znacząco przyspieszył, możliwe stało się także wytwarzanie cieńszych i przyjemniejszych w dotyku materiałów.

Jak przekonują pracownicy Scabala, dzisiejszy proces produkcji nie różni się w zasadniczy sposób od ówczesnego. Aby uzyskać produkt pożądanej klasy, wciąż konieczny jest nadzór ekspertów, i to dokonywany na każdym etapie. W tej branży komputeryzacja nie ma ostatniego słowa.

Współpracownicy

Johann Peter Thissen - właściciel firmy Scabal
Johann Peter Thissen – właściciel firmy Scabal

Według deklaracji firmy do jej celów należy wzmacnianie tradycyjnego rzemiosła w Europie. Faktycznie produkcja odbywa się w całości w zakładach rozmieszczonych w Zjednoczonym Królestwie, Niemczech i Włoszech. Ponadto z inicjatywy Scabala powstał Noble Wool Club (Klub Szlachetnej Wełny), mający wspierać firmy (zwłaszcza rodzinne) zajmujące się hodowlą merynosów. Celem jest z jednej strony wzmocnienie marek tych przedsiębiorstw i podbudowanie ich rentowności, z drugiej zaś zabezpieczenie dostaw dobrego surowca w długiej perspektywie.

Innowacje

scabal superlana

Mało kto wie, że wszechobecne dziś próbniki – czyli książeczki złożone z tkanin, które możemy spotkać u krawca albo w sklepie z materiałami – to pomysł Scabala i to wdrażany już od lat 30. Wszystkie próbniki reklamujące ofertę przedsiębiorstwa wykonywane są ręcznie.

Był to tylko początek innowacji. We wspomnianym młynie w 1974 roku Scabal osiągnął coś, co wcześniej uważano za niemożliwe – wytworzył pierwszą tkaninę z delikatnej wełny Super 120’s. W następnych dekadach, ku powszechnemu zdziwieniu, wprowadzono do produkcji tkaniny Super 150’s i Super 200’s. Kulminacją tych wysiłków jest seria Summit Special Edition o klasycznym i wysmakowanym wzornictwie.

Nadal poszukując nowych dróg, Scabal zaczął realizować ideę wzbogacania tkaniny o szlachetne kamienie i metale. Pierwsza tego typu kolekcja to Diamond Chip – wyjątkowy połysk zapewnia tym materiałom połączenie jedwabiu z drobnymi fragmentami diamentów. Wkrótce pojawiły się serie tkanin Lapis Lazuli, Gold i Platinum. W tych przypadkach, jak łatwo się domyślić, wełna została wzbogacona o lapis lazuli, złoto i platynę. Kolejnym krokiem była kolekcja Orchid. Przędzę trwale nasycono delikatnym zapachem egzotycznych kwiatów.

scabal orchidea

Podobne pomysły mogą zadziwiać i o to przecież chodzi. Jednocześnie Scabal uzyskał naprawdę estetyczne tkaniny. I udowodnił, że firma szuka nieszablonowych dróg rozwoju. Choć należy także w tym miejscu dodać, że Scabal nie zapomina o koneserach klasyki. W przygotowaniu na jesień jest próbnik składający się z klasycznych angielskich wełen w gramaturach 360-480g! Ze świecą dziś szukać równie grubych tkanin, a przecież mają one wiele zalet (charakterystyczny wygląd, odporność na zagniecenia, trwałość…).

Nowy sezon – nowa kolekcja

scabal noble club

Mężczyźni ceniący niepowtarzalne wzory zawsze mogą liczyć na Scabala. W każdym sezonie firma przygotowuje osobną kolekcję. Zazwyczaj składa się ona aż z 450 nowych materiałów, które dodawane są do 5000 pozostałych, należących już do klasyki.

Jak przekonują pracownicy Scabala, przygotowanie kolekcji wymaga od designerów znacznie więcej niż tylko przebłysku talentu. Każda tkanina to rezultat długotrwałych eksperymentów z surowcami, splotem i wykończeniem. Materiał musi odpowiednio grać w świetle i właściwie się układać, trzeba go więc po prostu zobaczyć, dotknąć i ewentualnie zmodyfikować.

sca bunch

Rezultatem są tkaniny, których jakość, a także gama kolorów, faktur i deseni usatysfakcjonuje najbardziej wybrednych mężczyzn. Część z tych materiałów cechuje się świetną wytrzymałością, inne są niezwykle przyjemne w dotyku i delikatne. Jedne nadają się na co dzień, inne tylko od święta, ale zawsze w swojej klasie zajmują jedno z pierwszych miejsc.

Czasem droga na szczyt wiedzie – jak dziwnie to dziś brzmi! – po prostu przez wytrwałą pracę i dobre rzemiosło. Nie bez znaczenia w przypadku Scabala była też rozwaga właścicieli, którzy nie narażali wiarygodności firmy nieprzemyślanymi działaniami.

W efekcie Scabal to nie tylko ogólnie ceniona jakość europejskiego rzemiosła, ale też niesamowity prestiż marki. Sam widok tej nazwy, wytłoczonej złotymi literami na okładce próbnika, wzbudza u miłośników elegancji przyjemny dreszcz.

Dlatego nie miałem żadnych wątpliwości, kiedy zaproponowano mi, abym został dystrybutorem tkanin Scabala w Polsce. Jest to kolejna firma w moim portfolio, którą jednak traktuję bardzo szczególnie. Już nic bardziej prestiżowego od Scabala nie ma. ;) Kilka materiałów dostępnych jest w sklepie Szarmant, więcej w Studio Zaczkiewicz na Poznańskiej 24/lok. 20 w Warszawie. Tu też można obejrzeć całą kolekcję w próbnikach. Wszystkie tkaniny są dostępne do przeglądania również na stronie internetowej firmy Scabal.

Jeśli czytasz mojego bloga, odwiedź także mój sklep

Przejdź na zackroman.com
Zamknij

Zapisz się do mojego newslettera

Zamknij