Jak powinien wyglądać elegancki strój do telewizji dla mężczyzny? Jaki wybrać garnitur, krawat i koszulę do wystąpienia w studio telewizyjnym?
Kilka dni temu Telewizja Republika wyszła z ciekawą inicjatywą. Zostałem zaproszony do porannego programu Piotra Goćka, gdzie przez 10 minut mieliśmy rozmawiać o ubraniach polskich polityków. Temat lubię i chętnie komentuję. Pamiętacie na pewno cykl wpisów o debatach prezydenckich. Nie mogłem nie skorzystać z propozycji.
Powstało pytanie skoro mamy mówić o garniturach polityków, to jaki będzie mój zestaw telewizyjny? Wybór odpowiedniego garnituru do studia telewizyjnego warto sobie rozplanować i w żadnym wypadku nie należy komplikować sobie życia szalonymi wzorami i ostrymi barwami.
Zachęcam Was najpierw do obejrzenia audycji:
https://www.youtube.com/watch?v=AfZgmtmhTvA
Jak powinien wyglądać elegancki strój do telewizji dla mężczyzny?
Garnitur
Tkanina garniturowa powinna być matowa. Większość tak popularnych wełen wysokoskrętnych super s ma połysk, który nie zawsze dobrze wygląda przed kamerą. Mat jest zdecydowanie lepszy. Pod tym względem najbardziej telewizyjne tkaniny ma londyńska firma H. Lesser & Sons, która słynie z matowego wykończenia materiału. Garnitur z takiej tkaniny miałem na sobie podczas nagrania.
W przypadku koloru pozornie wielkiego pola do manewru nie mamy, powinien być granatowy lub szary. Zdecydowanie więcej możemy nagłówkować się wybierając odpowiedni odcień. W przypadku osób o niskim kontraście twarzy sprawdzą się jaśniejsze odcienie granatu i szarości. W sytuacji kiedy mamy ciemniejszą tkaninę garniturową, tkanina koszulowa nie powinna być biała. Ja do studia założyłem wełnę w zimnym kolorze ciemnogranatowym. Taka wełna wymusza ciemniejszą koszulę i dlatego zdecydowałem się na kolor niebieski. Kontrast między garniturem a koszulą musi być zachowany, ale nie powinien być ekstremalny. Biała koszula i czarny garnitur to zły wybór. Biel może odbić światło, a kolor czarny przytłoczy noszącego.
W przypadku wzorów odradzam prążki, które będą nachodzić na siebie. Jodełki, drobne kratki czy skóry rekina wywołają efekt mory. Więcej o wzorach i fakturach: https://www.szarmant.pl/tkanina-na-garnitur-szyty-na-miare. Wybieramy między gładką tkaniną, a dużym, wyraźnym wzorem. Ten ostatni ma jednak tendencję do zdominowania sylwetki na ekranie telewizora. Jest to wybór dla zaawansowanych, którzy wielokrotnie występowali przed kamerami. Większości osób polecam to pierwsze rozwiązanie, z którego sam zresztą skorzystałem.
Garnitur powinien być wykonany z wełny, która jest najmniej podatna na zagniecenia. Len i bawełna to fajne sportowe materiały, ale bardzo szybko się gniotą. Wygnieciona tkanina garniturowa wygląd wyjątkowo niekorzystanie na ekranie telewizora. Odradzam oczywiście poliester, który charakteryzuje sztuczny połysk.
Koszula
Teoretycznie śnieżnobiała koszula ma nam zagwarantować nienaganny wygląd. W świecie realnym, na żywo, tak na pewno będzie, ale w oku kamery biała koszula jest mniej pewnym wyborem. Biały kolor na tle ciemnej tkaniny garniturowej może wywołać efekt poświaty na ekranie telewizora i odciągnąć uwagę od twarzy. Najwłaściwsze kolory koszuli to błękitny, niebieski i bladoróżowy.
W przypadku wyboru koszuli koniecznie należy skonsultować kolor tła w studio. Nie chcemy się kolorem koszuli wtopić w ekran telewizora. Podczas tegorocznych debat prezydenckich tło było niebieskie i w efekcie biała koszula była lepszym wyborem. Możemy gdybać, ale być może najwłaściwszym połączeniem byłby blady róż w czasie debat prezydenckich? W studio w TV Republika niepożądanym kolorem koszuli byłby na pewno zielony. W żadnym wypadku koszula nie powinna mieć prążków. Z jodełki i kratki też lepiej zrezygnować. W przypadku koszul prawie zawsze wybieramy gładkie tkaniny.
Powinniśmy wystrzegać się satynowych i poliestrowych krawatów. Najlepsze będą krawaty matowe, które nie grożą nagłym odblaskiem lub efektem mory. Ja zdecydowałem się na matowy krawat wełniany z 30% domieszką jedwabiu. Jeśli chodzi o kolor, to powinniśmy zrezygnować z ostrych i wyrazistych odcieni jak żółty, czerwony czy pomarańczowy. Dobrze się sprawdzą bardziej rozmyte pastele (niebieski, liliowy, różowy) albo ciemny i głęboki kolor wina, granat, butelkowa zieleń lub średnia szarość. Telewizyjne krawaty są oczywiście dostępne w ofercie mojego sklepu internetowego w zakładce krawaty.
W przypadku wzoru powinniśmy zrezygnować z drobnych faktur i małych form. Jodełka, kratka księcia Walii, groszki czy cienkie prążki o wąskim rozstawie wywołają, niemal gwarantowany, efekt mory. Wzorki zaczną nachodzić na siebie i zobaczymy słoje drzewne na krawacie. Jeśli decydujemy się na wzór na krawacie, to powinien on być wyraźny. W grę wchodzą duże skośne pasy, jednolite kraty lub grube grochy (zob. krawat Kwaśniewskiego z debaty z Wałęsą). Na wzorze tureckim zwanym paisley zwykle zbyt dużo się dzieje.
Poszetka
Nie mogę się jednoznacznie wypowiedzieć czy poszetka jest konieczna. Poblask od białej poszetki może odwracać uwagę odbiorcy od twarzy. Jeśli już decydujemy się na poszetkę to chyba lepiej wybrać ciemniejszy kolor. Jest to trudny temat, który wymaga głębszej analizy na wielu przykładach. W czasie swojego wystąpienia nie chciałem z niej zrezygnować i postawiłem na prostotę, gładką, w odcieniu wina bordoskiego, która nawiązywała do koloru jednego z pasków występujących na krawacie. Rozważałem błękitną poszetkę, ale uznałem że za bardzo może przykuwać uwagę widzów.
Buty
W tym wypadku wybór jest ograniczony. Dysponujemy czarnym, brązowym i wiśniowym. Powinny być wykonane ze skóry, w klasycznym fasonie typu wiedenki, angielki lub monki. Szerzej o butach w tym wpisie: https://www.szarmant.pl/eleganckie-buty-meskie
Skarpetki
W czasie występu w telewizji skarpetki będą tylko widoczne w specyficznych sytuacjach, głównie kiedy jest pokazana cała sylwetka, siedzimy i zakładamy nogę na nogę. Dobrałbym je po prostu pod kolor spodni, ale zwróciłbym uwagę na odpowiednią długość. Zbyt krótka może odsłonić łydkę. O dobieraniu skarpet do garnituru więcej: https://www.szarmant.pl/jak-dobrac-skarpety
Wybierając strój do telewizji powinniśmy przede wszystkim zrezygnować z ekstrawagancji w ubiorze. Najrozsądniejszy jest stonowany garnitur. Tkanina garniturowa powinna być matowa w kolorze granatowym lub szarym. Poszczególne elementu ubrania nie powinny zbyt mocno kontrastować między sobą. Bogata ornamentyka, drobne wzorki i ostre barwy są niepożądane. Zamiast białej koszuli (może odbić światło reflektorów) lepiej zdecydować się na bladoniebieską lub niebieską. Należy przy tym zwrócić uwagę na kolor tła w studio telewizyjnym. Choć zwykle jest zielone, to bardzo często w czasie transmisji mamy już inny kolor czy nawet rodzaj tła.
Oczywiście należy też pamiętać o schludnej fryzurze i nie bać się skorzystać z usług telewizyjnej makijażystki. W 1960 Nixon zrezygnował z „niemęskiego” makijażu i … przegrał debatę prezydencką, a potem wybory. Skóra mu się świeciła i widać było na niej krople potu. Wyglądał niekorzystnie w porównaniu do JFK. Tak tworzyła się historia i do dziś przypadek Nixona stanowi nauczkę dla wszystkich nie doceniających roli wyglądu podczas wystąpienia w studio telewizyjnym.